مقاله ای تحت عنوان " نقش فاکتورهای فیزیولوژی درآنمی و تغذیه درمانی" در دومین همایش کشوری هماتولوژی ارائه شد که نتیجه آن نشان داد: سویا، آناناس و سیب جهت جذب آهن در سیستم گوارشی بهتر است

محمد توشیح مجری این بررسی  ضمن تشریح چکیده مقاله خود در گفت و گو با خبرنگار وب - دا یزد اظهار داشت: امروزه مکانیسم های فیزیولوژی و فرآیندهای بیوشیمایی در مباحث تغذیه ای کاربرد فراوان دارند و با توجه به آنها میتوان بسیاری از بیماریها و اختلالات متابولیکی را از راه رژیم غذایی درمان نمود.

وی افزود: به عنوان مثال؛ در بیماری کم خونی (آنمی) که فاکتورها و مکانیسم های متعددی در ایجاد آن نقش دارند میتوان علاوه بر درمان دارویی، از رژیم غذایی و توصیه های خوراکی کمک گرفت.

توشیح تصریح کرد:  شایعترین نوع آنمی در جامعه آنمی فقر آهن و کمبود ویتامین B12 است که جهت پیشگیری و درمان بهتر است از رژیم غذایی خاصی که سرشار از فاکتورهایحاوی مقادیری آهن باشد مصرف شود.

کارشناس پژوهش مرکز تحقیقات الکتروفیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران متذکرشد:  مصرف گوشت ماهی و فرآورده های دریایی، گوشت پرندگان، زرده تخم مرغ، جگر، کنگر فرنگی، لوبیا و آلوی خشک که غنی از آهن هستند، بسیار مفیدند.

کارشناس ارشد فیزیولوژی انسانی عنوان داشت: ازسوی دیگر، جهت جذب آهن در سیستم گوارشی بهتر است رژیم غذایی حاوی اسید سیتریک و اسید مالیک باشد که منبع این مواد سویا، آناناس، سیب و انواع لیمو است.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا